De Wereldverbeteraar

Wij zijn Sander en Luuk. We studeren af aan de Toneelacademie Maastricht. Luuk als performer en Sander als regisseur. Het is tijdens ons afstudeerjaar best lastig om onder de aandacht te komen bij theaters en programmeurs (Tante Corry, lees Corona, gooit roet in het eten). We zijn te enthousiast om stil te zitten en hebben daarom van onze voorstelling "De Wereldverbeteraar" een registratie en een trailer gemaakt. De voorstelling duurt 50 minuten. En u snapt het... we willen graag geprogrammeerd worden met ons werk, want we zijn er trots op!

 

De Wereldverbeteraar is in december 2020 in premiere gegaan in De Rubberfabriek van Toneelgroep Maastricht. Daarna hebben wij gespeeld via Plan Kickstart in Pand P in Eindhoven, Podium Bloos in Breda en in Zaal3 van Het Nationale Theater. Maar waar spelen we onze volgende voorstelling? Kun jij ons helpen? Neem dan gerust contact met ons op!


Trailer De Wereldverbeteraar

 

"De domoor slaagt in zijn voornemens

De domoor verwezenlijkt

De twijfelaar ziet alles uiteenvallen

 

Ik ben een tobber

De onheilsprofeet

De nihilist

De wereldverbeteraar"

 

Concept: Luuk van Gils en Sander van Egmond.

Spel: Luuk van Gils

Regie: Sander van Egmond

Tekst: Thomas Bernhard

Begeleiding: Paul Slangen

Producent: Toneelgroep Maastricht

 

Met dank aan: Paul Slangen, Frans Hendrickx, Dionne Hendriks, Frank Mineur, Max Gruson, Koos Mekel, Max van Berlo, Marc Zwietink, Jean-Paul Caelen, Tim Scheffer, Jacqueline van Dongen, Toneelacademie Maastricht en Toneelgroep Maastricht.


Wie zijn wij

Luuk van Gils

Luuk van Gils is een veelzijdige afstuderend performer/acteur aan de Toneelacademie van Maastricht. Zo schiep hij tijdens zijn studie meerdere interactieve theatrale werelden waaronder Spoetnik-de Stroom waarbij het publiek door de herinneringen in het hoofd van de maker doolde, IJzer Slachtwerk waarbij het publiek gezamenlijk een schurende oorlog hoorbaar maakte maar ook A Key to Realism waar men door een sleutelgat keek naar een wereld gevuld met de eigen associaties. Als acteur speelde hij o.a. Krapp’s laatste Band van Beckett, De Geit of Wie is Sylvia van Albee en Woyzeck van Büchner. Onderscheidend was zijn voorstelling zwart/zwart van Erik-Ward Geerlings waarbij hij in een minimalistische setting doormiddel van taal een innerlijke donkerte verbeelde. De Wereldverbeteraar lijkt door te bouwen op de voorstelling Zwart/Zwart waarbij hij in een minimalistische enscenering door de beeldende taal een innerlijke wereld van een in isolement geraakte verbeten filosoof invoelbaar maakt. Luuk studeert in 2021 af als performer/acteur aan de Toneelacademie Maastricht.

Sander van Egmond

Sander van Egmond vind het theater een magische plek omdat daar in de vrijheid van de verbeelding een wereld geschept kan worden die raakt aan de werkelijkheid zonder blootgesteld te worden aan de consequenties van de werkelijkheid. De werkelijkheid kan in het theater vrijuit bevraagd worden, personages brengen multiperspectiviteit en lucht aan de door social media platgeslagen onderwerpen en kleinmenselijk leed maken verhalen doorleeft en invoelbaar. Het repetitielokaal is voor Sander een ruimte waar ruimte is voor het experiment. Om het leven, de onvolmaaktheden van de mens en uiterlijke omstandigheden te testen. Om de vraag te stellen aan het publiek 'Wat zou jij doen?' zonder daar het antwoord op te geven. Het theater is een ontmoetingsplaats waar het gesprek opgang komt. De voorstelling van Sander lijken zich altijd af te spelen in een context van politiek-maatschappelijke thema’s maar deze zijn nooit het centrale onderwerp. Het is juist het kleinmenselijk leed of menselijke gedragingen binnen een maatschappelijke tendens of een systeem dat het publiek meeneemt in de verhalen. Sander maakt om het dialoog aan te gaan met repertoire waardoor het eigentijds wordt en het tot leven komt.  



Sander van Egmond en Luuk van Gils hebben de handen ineengeslagen om met De Wereldverbeteraar van Thomas Bernhard gezamenlijk hun eerste afstudeervoorstelling vorm te geven. De voorstelling is gemaakt onder de vleugels van Toneelgroep Maastricht.